Branżowy portal stolarki

Branżowy portal stolarki
architektura-budownictwo-gospodarka

Somfy

Fakro na Nowy Rok 2018

2018-01-11 | Autor: GEC Consulting stolarkavip
Źródło: Fakro

Wywiad z firmą Fakro - Dyrektor Janusz Komurkiewicz (na zdjęciu obok). Wywiad przeprowadza Grzegorz Cendrowski ze StolarkaVIP.

Jak minął rok w firmie Fakro? Czy doskwiera Państwu np. brak wykwalifikowanych pracowników? Czy zwiększyliście Państwo swój udział w rynku w Polsce, Europie, świecie?
J.K. Rok 2017 był dla nas rokiem stabilnego rozwoju. Nasza firma w ciągu 26 lat z małego rodzinnego przedsiębiorstwa przekształciła się w światowego potentata. Jej sukces to zasługa wysoko wykwalifikowanego zespołu oraz innowacyjnych rozwiązań. Innowacyjność napędza nas do działania. Mijający 2017 rok był także pomyślny dla stolarki otworowej. Wynika to z faktu stabilnego rozwoju budownictwa mieszkaniowego. Odnotowano znaczący wzrost liczby mieszkań oddanych do użytku, wzrosła także liczba wydanych pozwoleń budowlanych oraz rozpoczętych budów. Dzięki temu w branży budowlanej, szczególnie w segmencie stolarki otworowej widać widoczne wzrosty sprzedaży.
W minionym roku zmieniła się optyka na rynku pracy. 2017 rok był rokiem pracownika. Sukcesywnie prowadzimy rekrutacje na różne stanowiska. Nasza kadra jest wysoce wykwalifikowana, a efekty jej pracy widać w innowacyjnych rozwiązaniach.
Nowe produkty, innowacyjne rozwiązania to także patenty, aprobaty, badania. Czym firma może się pochwalić na przełomie 2017/2018 roku?
J.K.Analizując rynek oraz odpowiadając, a nawet wyprzedzając jego wymagania stworzyliśmy ofertę, która zaspokaja kompleksowe potrzeby klientów w stolarce budowlanej. Jesteśmy firmą twórczą, na swoim koncie mamy aż 170 zgłoszeń patentowych.   
Rozwijamy także linie produktów pod marką FAKRO – INNOVIEW. To komplet produktów połączonych jednym wzornictwem, stylistyką i technologią. Tę innowacyjną linię w stolarce budowlanej, której prekursorem na rynku branżowym jest FAKRO, tworzą: okna dachowe, aluminiowo-drewniane okna pionowe, markizy do okien pionowych, drzwi zewnętrzne oraz bramy garażowe. Wdrożyliśmy także antysmogowe i antyalergiczne produkty marki cleanAir. Dzięki filtrującym ramkom oraz markizom możemy zapewnić sobie i swoim bliskim ochronę przed zanieczyszczeniami przez cały rok.
Oferta firmy Fakro jest bardzo szeroka, ale czy macie państwo rozwiązania do okien i drzwi dla tzw. inteligentnego budownictwa. Czy firma ma swoje autorskie rozwiązania?
J.K. Oczywiście. Jednym z takich rozwiązań jest moduł Z–Wave umożliwiający elektroniczne sterowanie produktami. Dzięki niemu, będąc poza domem, możemy być spokojni – np. automatyczny czujnik deszczu uruchamia funkcję zamykania skrzydła podczas opadów. W przyszłym roku rozpoczynamy realizację projektu FAKRO SMART HOME. To zaawansowane technologiczne rozwiązanie umożliwiające stworzenie inteligentnego domu, w którym produkty firmy sterowane są za pomocą pilota lub poprzez aplikację ze smartfona. Dzięki FAKRO SMART HOME możemy tworzyć i programować własne scenariusze działania inteligentnego domu, zapewniające nam bezpieczeństwo.
Dlaczego klienci wybierają wasze produkty czy fakt, że jesteście największą polską firmą w naszej branży także pomaga przy wyborze?
J.K. Świadomość konsumencka w naszym kraju wzrasta. Polski produkt, polska jakość urasta w siłę. Można sparafrazować znany slogan i stwierdzić, że  polskie, bo dobre. Nasza firma oparta w 100% na polskim kapitale. Korzenie firmy są naszym atutem. Warto zwrócić uwagę, że w 2010 roku prezes i współzałożyciel firmy – Ryszard Florek powołał Fundację Pomyśl o Przyszłości, która zajmuje się budowaniem kapitału społecznego i kreowaniem racjonalizmu gospodarczego. Społeczeństwo dostrzega już –  i mam nadzieję, że ten proces będzie postępował – że kupując polskie produkty przyczynia się do wzrostu polskiej gospodarki.
Uruchomiliście Państwo kilka salonów autoryzowanych w Polsce, czy jest to nowy kierunek promocji marki Fakro w Polsce, czy ten pomysł będzie kontynuowany w roku 2018 i ile salonów chcecie jeszcze otworzyć?

J.K. Nowe technologie, a w szczególności Internet zmieniają zachowania ludzi. Media społecznościowe wkroczyły jako nowy sposób komunikacji, a e-commerce jako nowy sposób robienia zakupów. Nawet codzienne zakupy coraz chętniej robimy z wykorzystaniem sieci. Internet pozwala zobaczyć produkt z każdej strony i robi to coraz lepiej. Jednak żadna technologia nie zastąpi bezpośredniego kontaktu ze sprzedawcą, a możliwość zobaczenia i sprawdzenia produktu na żywo jest decydująca w podjęciu decyzji zakupowych. Dlatego sposób ekspozycji produktu ma kluczowe znaczenie. Salony sprzedaży przechodzą istną metamorfozę, stając się eleganckimi wnętrzami, w których klient czuje się komfortowo wybierając produkty do swojego domu. Tworzenie salonów wpisuje w przyszłościowe cele firmy. Podążając za tym trendem postanowiliśmy otworzyć salony stolarki pionowej FAKRO INNOVIEW. Obecnie powołaliśmy 12 takich salonów. Przykładowe realizacje znajdują się we wrocławskiej Galerii Wnętrz Domar, w którym oficjalnym dystrybutorem został nasz długoletni partner – firma Tasta. Na uwagę zasługuje także firma Timber w Cieszynie, której siedziba to dom modelowy o powierzchni około 300 m2. W 2018 roku planujemy otworzyć ok. 50 kolejnych salonów.

Mamy przełom roku, a jak każdy rok tak i 2018 z pewnością przyniesie nowe, innowacyjne rozwiązania. Czego możemy się spodziewać od Państwa, może coś nowego na Budmie czy Targach FensterBauFrontale w Norymberdze?
J.K. Podczas tegorocznej Budmy będzie miała miejsce oficjalna premiera FAKRO SMART HOME, o którym wspomniałem wcześniej.
Polska stolarka eksportem stoi, mówi się, że nawet 70% produkcji wyjeżdża z kraju, w większości do krajów europejskich, ale także wielu innych krajów np. USA czy Japonii. Ile i gdzie eksportuje państwa firma?
J.K. Polska, już drugi rok z rzędu przoduje, jeśli chodzi o eksport stolarki otworowej w Unii Europejskiej. Nasz kraj objął pozycję lidera w 2015 roku wyprzedzając Niemcy i w 2016 roku utrzymał pierwsze miejsce w tym zestawieniu zwiększając przewagę nad pozostałymi eksporterami. Za tym sukcesem stoi duży wysiłek rodzimych producentów. Stolarka otworowa to niezaprzeczalnie polski hit eksportowy. Nasze produkty eksportujemy do większości krajów europejskich, a także do Stanów Zjednoczonych. Sprzedaż na eksport stanowi aż 70% ogólnej sprzedaży.
Jaki może być rok 2018? Czy polska stolarka będzie podbijała kolejne rynki i pójdzie w ślady np. firmy Fakro?
J.K. Mijający 2017 rok był pomyślny dla stolarki otworowej. Wynika to z faktu stabilnego rozwoju budownictwa mieszkaniowego. Widać wyraźne wzrosty w sprzedaży. Dzięki temu prognozy na kolejny rok są optymistyczne. Nasza firma jest jedną z kilkunastu polskich firm, która przyczynia się do tego zjawiska. Hybrydą, która odzwierciedla kondycję polskiej stolarki otworowej jest Polski Związek Okna i Drzwi.
Jakiś czas temu złożyliście Państwo wniosek do Komisji Europejskiej za pośrednictwem Ministerstwa Gospodarki o wszczęcie postępowania przeciwko firmie Velux. „Fakro chce tylko, by wszyscy działali na równych zasadach" – powiedział Ryszard Florek, prezes Fakro. Jak się mają sprawy na dzień dzisiejszy?
J.K. Ponad 10 lat temu, złożyliśmy skargę do polskiego UOKiK-u i urząd po wstępnym zbadaniu sprawy uznał, że naruszenie dotyczy wielu krajów, więc powinna się tym zająć Unia Europejska. W 2012 roku, FAKRO złożyło do Komisji Europejskiej oficjalną skargę na nadużywanie pozycji dominującej przez firmę Velux licząc na to, że jej rozpatrzenie będzie formalnością. Tymczasem od pięciu lat sprawa leży w Komisji niemal nietknięta. Uwzględniając inne postępowania, w sumie przez  dziesięć lat Komisja nie zadała sobie trudu, aby rozstrzygnąć czy działania podejmowane przez Velux są zgodne z prawem czy nie. W związku z tym FAKRO złożyło petycję do Parlamentu Europejskiego, w której zwracamy uwagę na szerszy problem polegający na braku egzekwowania europejskiej polityki konkurencji przez Komisję. To, że Komisja Europejska nie działa prawidłowo, nie jest przecież wyłącznym problemem naszej firmy. Jest to realny problem dziesiątek firm z Europy Środkowo-Wschodniej, które nie mogą doprosić się interwencji Komisji w swoich sprawach przeciwko konkurentom z nowych państw Unii. Konkurencja jest motorem rozwoju gospodarczego i powinna być szczególnie chroniona traktatem europejskim. Wygrana w tej sprawie byłaby precedensem na skalę europejską i otwierała drogę innym rodzimym producentom do skutecznej obrony przed antykonkurencyjnymi praktykami ze strony ich dużo większych, zachodnich rywali. Silniejsze rodzime firmy oznaczają większy wzrost gospodarczy w Polsce i wyższą jakość życia wszystkich Polaków.
Powracając do waszych produktów, szczególnie stolarki pionowej, drewnianej i drewniano-aluminiowej „Innoview”. Jak się sprzedaje i jakie są dalsze plany na zwiększenie sprzedaży?
J.K. Produkty z linii INNOVIEW, to rozwiązanie kompleksowe przeznaczone dla klientów dla których funkcjonalność, piękny design oraz wizualna spójność są najistotniejsze.  Odnotowujemy coraz więcej zainteresowań tym produktem. Mijający rok pozwolił nam profesjonalnie zaplanować strategię rozwoju tego produktu oraz przygotować się do nowej, dotychczas nie stosowanej w firmie produkcji i dystrybucji. Cały czas budujemy sieć dystrybucji zapraszając do współpracy liderów stolarki pionowej na  poszczególnych rynkach regionalnych. Rozwojowi tej gamy produktów (premium) sprzyja koniunktura oraz dążenie klienta do komfortowego życia.

A może jeszcze dwa słowa o innym waszym produkcie, który podbija rynek czyli markizy i markizo-rolety przeciwsłoneczne do okien pionowych? Jak wygląda sprzedaż?
J.K. Zainteresowanie markizami przeżywa swoją prosperitę w sezonie letnim, choć z racji, że w minionym roku upalnych dni było mniej niż w poprzednich latach, sprzedaż była mniejsza. To zjawisko nie dotyczy tylko FAKRO, ale podobnych rozwiązań w całej branży. Z pewnością markizy skutecznie chronią nasze domy i miejsca pracy przed nadmiernym nagrzewaniem. Są aż 8 razy skuteczniejsze niż powszechnie stosowane rolety wewnętrzne, które zwykle zasłaniają ostre światło słoneczne. Okna zasłonięte markizami w przeciwieństwie do rolet zewnętrznych umożliwiają napływ naturalnego światła. Markizy przepuszczają wystarczającą ilość światła aby nie używać dodatkowego oświetlenia. Ponadto zapewniają widoczność na zewnątrz w ciągu dnia.
J.K. Nadchodzący rok będzie z pewnością rokiem ekspansji, rokiem innowacji i rokiem montażu, chociażby ze względu na koszty montażu i wartość dodaną w lepszych produktach. Dużo mówi się o smogu, co na to firma Fakro, lider innowacji w naszej branży?
W swojej ofercie mamy innowacyjne rozwiązanie w postaci antysmogowych i antyalergicznych markiz filtrujących marki cleanAir. Nanowłóknowa membrana chroni nasze pomieszczenia przed szkodliwymi pyłami i zanieczyszczeniami jak PM 2,5 czy PM 10. Z racji tego, że aż 90 % naszego czasu spędzamy w pomieszczeniach zamkniętych, dbałość o jakoś powietrza we wnętrzu jest kluczowa. Skuteczność membrany została wyróżniona podczas ubiegłorocznego konkursu Smogathon – siatka znalazła się pośród 6-ciu z ponad 120 najskuteczniejszych, zgłoszonych do konkursu rozwiązań antysmogowych.
Jakie ma pan hobby, czym pan się zajmuje poza pracą? Czytelnicy z pewnością są także tego ciekawi?
J.K. Lubię aktywne formy relaksu. Jeśli tylko czas mi pozwala podróżuję. Lubię poznawać nowe miejsca, zabytki, odmienne kultury i tradycje. Zimą odpręża mnie narciarstwo.
Jest Pan prokurentem firmy i Dyrektorem Marketingu – ma pan z pewnością dużo do powiedzenia w firmie Fakro. Pan Prezes 2 lata wstecz wspomniał o tym, iż chciałby podwoić płace w swojej firmie w ciągu 5 lat. Czy to się już dzieje? Czy w dobie braku pracowników, podwyżki są jedyną motywacją, a może inne rzeczy są także ważne?
Od losu naszej skargi do Komisji Europejskiej zależy tempo rozwoju firmy FAKRO i polskiej gospodarki. Velux nadużywa prawa w celu ograniczenia rozwoju FAKRO, ponieważ doskonale wie, że silniejsza pozycja naszej firmy, większy rynek zbytu pozwolą nam zoptymalizować działalność badawczo-rozwojową, produkcję i dystrybucję, a dzięki temu osiągnąć niższe koszty i korzystać z tzw. efektu skali. Obecnie  FAKRO zatrudnia 3 300 pracowników, działając w warunkach uczciwej konkurencji moglibyśmy co najmniej podwoić tę liczbę. Wzrost zatrudnienia w regionie spowodowałby także wzrost zarobków i to nawet o kilkadziesiąt procent. Oszczędności, które dałyby korzyści skali pozwoliłyby sfinansować wyższe wynagrodzenia.
Nasz firma to globalna firma oferująca stabilną pracę z perspektywami rozwoju i dobre zarobki. Z pewnością ważną rolę odgrywa atmosfera panująca w firmie i dobre relacje z pracownikami, o które się troszczymy. Możliwość skorzystania ze szkoleń, nauka języków, możliwości awansu, to dodatkowe pozapłacowe motywacje. W ramach Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych pracownicy mogą skorzystać z basenu, teatru, dofinansowania biletów na imprezy kulturalne czy sportowe. Nasi pracownicy mogą także skorzystać z pożyczek remontowo-budowlanych, dofinansowania do kolonii i wczasów, przedszkoli. Przy okazji Świąt Wielkanocnych i Bożego Narodzenia otrzymują bony zakupowe.


Czy Fakro ma plany na uruchomienie produkcji w innych krajach, a może przejęcie innych firm. To się już dzieje, przejmują innych takie firmy jak: Pressglass, Aluprof…, może także czas na Fakro?
J.K. W strukturze Grupy FAKRO jest 12 zakładów produkcyjnych. Nie planujemy otwierać kolejnych. Firma ma rozbudowaną struktura z siecią partnerów i dystrybutorów, która działa efektywnie, rozwijając firmę. Przejęcie innych firm nie jest nam potrzebne.
Firma Fakro sponsoruje wiele wydarzeń, jesteście sponsorem kadry narodowej w piłce nożnej, prowadzicie szeroko zakrojoną działalność prospołeczną, reklamujecie się praktycznie wszędzie. Czy coś spektakularnego nas czego w 2018 roku, a może wiecie, czy Polska zdobędzie złoty medal na Mundialu w Rosji?
J.K. Nasza polityka działań marketingowych jest skorelowana z polityką i filozofią firmy.
Sponsorowanie drużyny narodowej sprzyja kojarzeniu marki z wolą zwycięstwa, rywalizacją, dynamiką i zdrowiem. FAKRO wybiera prestiżowe działania rangi międzynarodowej, które są odpowiednie do międzynarodowych działań eksportowych. Mówiąc o sukcesach gospodarczych firmy porównujemy rywalizację na rynku globalnym z gospodarczymi mistrzostwami świata. Reprezentacja Polski w Piłce Nożnej jest sportowym ambasadorem Polski na arenie międzynarodowej. Firma FAKRO reprezentuje Polskę w gospodarczych mistrzostwach świata.Chętnie angażujemy się również w działania o charakterze prospołecznym. Również w formie darowizny. Na przestrzeni ostatnich trzech lat przekazaliśmy ponad 500 okien dachowych na rzecz ponad 50 placówek.
A na Nowy 2018 rok, czego Pan nam życzyczy...,  i jako Dyrektor Marketingu Fakro i jako Prezes Polskiego Związku Okien i Drzwi.
Janusz Komurkiewicz: Z okazji Nowego Roku, życzę wszystkim satysfakcji i radości zarówno w życiu zawodowym i prywatnym. A mottem na działania w 2018 roku niech będą słowa kampanii marketingowej FAKRO – „ŻYJ Z WIZJĄ!.

Przeczytaj także

Mały sprzęt wielkich...

Montaż szkła – przyssawki do szyb. Duże przeszklenia od kilku lat wiodą prym wśród trendów w...

Więcej

Nowość, najcieplejsz...

Nowość, najcieplejsza brama segmentowa na rynku !!! Grupa PETECKI wprowadza na rynek nową bramę segmentową. PETECKI...

Więcej

Partnerzy infookno.pl

Facebook