Branżowy portal stolarki

Branżowy portal stolarki
architektura-budownictwo-gospodarka

Ciechanowski

Takiego szkolenia jeszcze nie było

2013-07-01 | Autor: GEC

Czy polska branża stolarki jest innowacyjna, konkurencyjna i czy wychodzi naprzeciw potrzebom konsumentów w Polsce i Europie?

Cała branża stolarki stanowi stosunkowo mały bo zaledwie 1.5 procentowy udział w polskim PKB, ale jest stosunkowo innwowacyjna głównie dzięki dostępowi do wszystkich sprawdzonych technologii w tym systemów i komponentów, lecz jej produkcja opiera się głównie na przeciętnym, ekonomicznym produkcie z niską marżą producencką i nie są to niestety bardzo zaawansowane technologie.
Jeżli chodzi o R&D czyl badania i rozwój to tutaj jest znacznie gorzej, gdyż tylko kilka procent producentów przykłada do tego jakąkolwiek wagę, a zaledwie kilka polskich firm zastrudnia na stałe inżynierów d/s rozwoju nowych produktów. Zazwyczaj kopiujemy wzorce innych firm i innych krajów szczególnie z Niemiec. Z punktu widzenia stosowania unikalnych w świecie rozwiązań to polskie firmy można z pewnością policzyć na palcach, ale jednej ręki.
W Polsce są wszyscy liczący się systemodawcy aluminium, PVC i innych materiałów, są wszystkie liczące sie huty szkła, są renomowane okucia, są komponenty do szyb, acesoria, czy chemia budowlana i to jest także najwyższy europejski standard. Jednak obsługa klienta, spełnianie jego potrzeb czy obsługa gwarancyjna i pogwarancyjna jest ciągle na stosunkowo niskim poziomie w Polsce. Jednak montaż stolarki wygląda na tym tle najgorzej.

Czy dobre okna mogą być tanie, albo czy tanie okna mogą być dobre?


Podobnie jest z tanimi samochodami, domami, sprzętem AGD czy np. wycieczkami. Zdarza się, że dobry produkt jest też tani, ale z pewnością nie jest to produkt bardzo dobry, lecz raczej dobry, może lepszy niż przeciętny. Pogoń za obniżaniem kosztów, za szukaniem drogi na skróty i próbą wykorzystania olbrzymiego potencjału u niektórych producentów spowodowała syndrom "biedronki", czyli przekonywania ludzi, że ich masowe produkty to delikatesy a nie zwykły przeciętny produkt z dyskontu. Tak samo jest z oknami, które na pierwszy rzut okna mogą się nie różnić, ale różnice są i to znaczne jeżeli przyjrzy się wnikliwiej,  nie wspominając o całej otoczce dotyczącej wyglądu salonów sprzedaży, montażu i gwarancji, już nie wspominając o marce i marketingu firm. Dlaczego tak się dzieje.

W dużej części dzięki obniżeniu zamożności społeczeństwa, wielkim nieplanownym wzrostem potencjału produkcyjnego, nachalną propogandą, że dobre okna muszą być tanie i całkowitym brakiem promocji stolarki jako systemu z montażem oczywiście. Edukcja konsumenta pozostawia równieź wiele do życzenia. Rosnący eksport, który przekroczył już 60% krajowej produkcji jeszcze bardziej pogłębia ten stan rzeczy, gdyż producenci czują się praktycznie zwolnieni(taki układ handlowy) od promocji właściwego montażu wyprodukowanej przez siebie stolarki, a nawet zwolnieni z zagrożeń reklamacyjnych - cedowane jest to często na partnerów handlowych prowadzącyh działalność za granicą, a dzieje się to kosztem obniżenia marży handlowej polskich producentów.

Czy dilerzy zainteresowani są ciepłym profesjonalnym montażem?

Spora część niestety nie, gdyż de facto komplikuje to całą transakcję (wyższe ceny), wydłuża proces montażu, utrudnia szybką i tzw. bezstresowy montaż, czyli szybki obrót. Do tego trzeba dodać uskarżanie niektóry z Państwa (sprzedawców) się na utratę konkurencyjności, bo inni sprzedają montaż według starej szkoły (na piankę i "słowo honoru"). Ten problem chyba nawet pogłębił się w ostatnich latach, ze względu na mały, ale jednak spadek sprzedaży stolarki w Polsce i jeszcze większea, tylko częściowo wykorzystane moce przerobowe producentów.

Czy jest szansa na upowszechnie się profesjonalnego i ciepłego montażu?

Są takie szanse, ale dotyczyć to będzie zdecydowanie mniejszości podmiotów sprzedających i montujących stolarkę - można tę część branży nazwać elitą, a montaż dla wymagających. Faktem jest, że na takim montażu można więcej zarobić, ale trzeba go znać i umieć wykonywać.

Czy konsole do ciepłego montażu, np. poza licem muru musza być drogie?

Konsole do ciepłego montażu są dostępne od róznych producentów w Europie a może przyjdzie także czas na polskie konsole. Ze względu na bardzo małe zainteresowanie tymi produktami, przez dłuższy czas w Polsce dostępne były tylko bardzo drogie (ciągle jest to pojęcie względne) konsole 2 firm. Na całe szczęście są już dostępne konsole innych firm, których cena jest nawet o 50% niższa od obecnych. Żeby tego typu rozwiązania upowszechniły się w polskim nowoczesnym budownictwie potrzeba nie tylko edukacji i informacji, ale także rozsądnych cen i praktycznych rozwiązań.

Czy i jeżeli tak to  dlaczego Klienci wybierają zawsze najtańsze rozwiązania, jeżeli dokonują zakupu okien, drzwi, rolet, bram, etc.?

Nieprawda. Klienci są bardzo zróznicowani i wybierają dla siebie najlepsze i optymalne rozwiązania, ale jeżeli nie widzą róznicy, a marka producenta nic im nie mówi, mogą wybrać najtańsze rozwiązanie sądząc, że i tak nie ma różnicy. Jeżeli klient ma do wyboru 3 różne ceny zblizonych do siebie produktów, najczęściej wybiera tę środkową opcję i odrzuca 2 skrajne (najwyższą i najniższą). Nie inaczej jest przy zakupie stolarki.

Czy pianki, masy uszczelniające, silikony, taśmy i kleje różnią się miedzy sobą wieloma parametrami w tym jakością, gramaturą i wydajnością?

Różnice bywają ogromne i czasami nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego. Nie ma uniwersalnego środka do montażu, tak jak nie ma uniwersalnej pianki czyli silikonu. Warto próbować produkty różnych producentów i dostosować dostępne produkty do własnych oczekwian i rozwiązań. Warto też sięgać po polskie produkty, które niczym nie ustępują tym z zachodu, a wielu przypadkach nawet je przewyższają jakością. Potrzeba jest matką wynalazku, więc trzeb próbować wszystkiego co jest dostępne na rynku.

Czy producenci stolarki odpowiadają za swoją stolarkę po jej zamontowaniu?

Producenci okien i drzwi, bram garażowych i rolet odpowiadają za swój produkt, np. za trwałość złacza, mechanikę, lakier, czy szybę, ale bronią się jak ognia prze jakakolwiek odpowiedzialnością za zamontowany produkt. Wyjątki dotyczące okien dachowych czy bram garażowych tylko to potwierdzają. Innymi słowy za zamontowany produkt odpowiedzialny jest sprzedawca (montażysta) a nie producent. Nawet w przypadku certyfikacjii autoryzacji montażu przez danego producenta nie jest on de facto odpowiedzialny za zamontowana stolarkę.

Czy montaż stolarki może nawet stanowić 25% wartości całego zamówienia?

Montaż stolarki, profesjonalny, ciepły, funkcjonalny musi kosztować. Przygotowanie otworów, przygotowanie frontu robót, wynajem np. dźwigu, montaż na konsolach, ryzyko peknięcia czy porysowania ramy, czy np. zbicia szyby o wym. 2x3m, ale także dobór profesjonalnej ekipy i czas montażu  odgrywają bardzo ważną rolę w kształtowaniu się cen montażu. Czy wyobrażacie sobie Państwo żeby montaż np. szafek kuchenncyh był gratis, albo stanowił tylko 5% wartości zamówienia, a jak jest ze stolarką. Warto raz jeszcze zastanowić się dlaczego montaż stolarki ma kosztować 5-10% produktu,  zamiast 15-25%.
Czy funkcjonalne okna i drzwi mogą dobrze działać po zamontowaniu ich z tzw. tanim montażem?

Niestety nie i można jeszcze dodać, że najlepsze okna zamontowane byle jak są gorsze od przeciętnych okien dobrze zamontowanych. To udowodnione, ale ktoś musi za to zapłacić i płaci... dobrze poinformowany i zorientowany Klient.

Czy jest możliwa gwarancja na  montaż okien, drzwi czy rolet  na okres podawany przez producenta stolarki, np. na okres 10 lat?

Tak jest możliwa, co więcej ta opcja może być bardzo kluczowa przy podejmowanie decyzji przez klienta. Dzisiaj gwarancja na montaż dawana jest na okres maksymalnie 3 lat z wyjątkiem
producentów, którzy sami sprzedają i montują swoją stolarkę. Co jest potrzebne, żeby taka wydłużona gwarancja mogła zaistnieć.

Po pierwszy stolarka musi zostać zamontowana poprawwnie i najlepiej jak to jest możliwe, po drugie stolarka musi być regularnie przeglądana i ewentualnie doposowywana do zmieniających się warunków, po trzecie montaż stoalrki musi zostać wykonany przez certyfikowane i autoryzowne ekipy monterskiei, które podlegają ciągłemu nadzorowi i są regularnie szkolone.



  A oto tematy praktycznego szkolenia, które odbędzie się w dn. 30-31 sierpnia w Zegrzu nad Zalewem Zegrzyńskim pod Warszawą:
 

  • właściwe i kompletne przygotowanie otworów okiennych, właściwe zabezpieczenie budowy przed montażem
  • odpowiednie i właściwe stosowanie komponentów do ciepłego montażu (konsol, pianek, taśm, uszczelniaczy, wkrętów, dybli, etc.)
  • ciepły montaż w warstwie ocieplenia, poza licem muru, których koszt będzie akceptowalny przez wielu klientów
  • kompletny ciepłego montażu okien aluminiowych, drewnianych i PVC  (wszystkie okna z szybą dwukomorową), dostowanego do polskich warunków
  • tradycyjny montaż, ale trójwarstwowy (taśma, pianka, taśma) w murze, sprawnie szybko i profesjonalnie
  • pokaz aplikacji taśm samorozprężnych, np. do stosowania w wymianach okien w starym budownictwie
  • ciepły i właściwy montaż nowoczesnych rolet zintegrowanych z oknami, w tym automatyki i zalet z tym związanych
  • ciepły montaż drzwi balkonowych, okien typu fix, etc.
  • pokaz doboru i funcjonowania drzwi typu „patio” z niskim progiem, w tym sposoby montażu


oraz
 

  • odpowiedzialność za sprzedaż i montaż stolarki
  • kalkulacja kosztów montażu –przykłady wycen różnych rodzajów montaży (kosztorysy montażowe)
  • użycie i montażu ciepłych parapetów, zalet i korzyści z tym związanych
  • zastosowanie szyb zespolonych do różnego rodzaju funkcji okien i fasad (również do ogrodów zimowych)
  • praktyczna nauka demontażu i właściwego montażu szyb zespolonych w oknach, z których została wyjęta szyba(np. fix, okna i witryny aluminiowe, etc.)
  • pokaz funkcjonowania okuć i dbałości o ich właściwy montaż i utrzymywanie najlepszych parametrów przez lata
  • pokaz okien dachowych i markiz do okien dachowych i pionowych
  • obsługa klienta i marketing w tym sposoby na skuteczną sprzedaż okien energoszczędnych z ciepłym montażem (z zyskiem oczywiście)
  • odbiór montażu i usługa posprzedażowa

oraz
 

  • budowanie relacji z klientem
  • zdobywanie zaufania klientów
  • pozyskiwanie referencji od klientów
  • zachowanie się montażysty podczas realizacji usługi
  • postępowanie z trudnymi klientami
  • jak radzić sobie w obliczu uzasadnionych i nieuzasadnionych zastrzeżeń
  • odpowiedzialność sprzedawcy i montażysty
  • niedozwolone klauzule
  •  reklamacje i gwarancje

    oraz
  • promocja polskiej stolarki za granicą (dla producentów, dostawców i dilerów) – na tym spotkaniu zostanie przedstawiony program promocji w internecie za granicą

Zapisy: szkolenia@infookno.pl , kontakt tel.:  531 561 202

 

Przeczytaj także

Nowość, najcieplejsz...

Nowość, najcieplejsza brama segmentowa na rynku !!! Grupa PETECKI wprowadza na rynek nową bramę segmentową. PETECKI...

Więcej

Mały sprzęt wielkich...

Montaż szkła – przyssawki do szyb. Duże przeszklenia od kilku lat wiodą prym wśród trendów w...

Więcej

Partnerzy infookno.pl

Facebook