Branżowy portal stolarki

Branżowy portal stolarki
architektura-budownictwo-gospodarka

Winkhaus - innowacyjne rozwiązania do okien i drzwi

2018-01-13 | Autor: GEC Consulting stolarkavip
Źródło: stolarkavip

Jest wiele zagranicznych firm, które z sukcesem działają w naszej branży, ale ta firma, o której za chwilę i prezes firmy, z którym udało nam się porozmawiać odniosła i ciągle odnosi sukcesy i przyczynia się do podnoszenia poziomu jakości i innowacyjności naszej branży. Hasłem naszego nadchodzącego XX Konwentu Stolarki, który odbędzie się w dn. 22-23 lutego w Gniewie będzie "Światowe komponenty, europejska jakość, polska produkcja", które to motto doskonale wpisuje się w biorytm i aktywność firmy, którą reprezentuje prezes firmy, z którym mieliśmy wielką przyjemność przeprowadzić wywiad. Zapraszamy do jego przeczytania.

Grzegorz Cendrowski: Dzień dobry, jesteśmy dzisiaj w znakomitej firmie Winkhaus u pana prezesa Janusza Rodzkiego (na zdjęciu obok).
Janusz Rodzki: Dzień dobry.

G.C.: Firma Winkhaus obchodziła w 2017 roku 25-lecie działalności w Polsce. Czy były to lata sukcesu i wypracowania solidnego udziału w rynku okuć?
J.R.: Myślę, że minione 25 lat to nie tylko złoty czas dla Winkhaus'a w Polsce, lecz także dla całej Grupy Winkhaus. Dla właścicieli był to strzał w dziesiątkę: podejmując decyzję o wejściu na nasze rynki, trafili w idealny moment. W tym czasie biznes okienny zaczął się w Polsce dopiero rozkręcać, w latach dziewięćdziesiątych tworzyliśmy tę branżę właściwie od podstaw. Gdy rozmawiamy o sukcesach, to oczywiście mam przed oczami dynamiczny rozwój naszej firmy, kolejne rekordy sprzedaży i nagrody przyznawane przez branżę, wraz z tytułem Lider Rynku Stolarki, który otrzymaliśmy w tym roku po raz kolejny. Jednak chciałbym, aby sukces naszej firmy był postrzegany nie tylko jako kategoria biznesowa, ale także to, co udało się osiągnąć pracownikom Winkhausa.
G.C.: Ile osób liczy w tej chwili załoga?
J.R.: Około 750 osób. Gdy do tej grupy doliczy się ich rodziny, to robi się z tego spora rzesza ludzi. Odpowiedzialność za nich, za ich rozwój osobisty,to duże wyzwanie. Wspieramy pracowników w różny sposób, m.in. dofinansowując im szkolenia językowe, biznesowe oraz studia. Uważam, że nasz profesjonalny zespół, w którym większość legitymuje się długim stażem pracy, to jeden z największych sukcesów naszej firmy.
G.C.: Wspomniał Pan o istocie rozwoju pracowników, myślę, że można Pana nazwać "prezesem z ludzką twarzą". A czym Pan się zajmuje, jakie jest Pana hobby?
J.R.: Nie mam czasu na hobby, jednak gdybym miał go więcej, na pewno poświęciłbym się mojej młodzieńczej pasji - majsterkowaniu.
G.C.: Dostarczacie Państwo swoje produkty do setek firm w Polsce i do tysięcy w Europie. Czym się wyróżniacie na tle  konkurencji?
J.R.: Myślę, że kompleksowością naszej oferty i usług. Nigdy nie chcieliśmy być postrzegani tylko jako dostawca okuć. Zawsze stawialiśmy na partnerstwo, pomoc naszym klientom w rozwoju ich przedsiębiorstw. Zawsze wychodziliśmy z założenia, że sukces naszych klientów jest też naszym sukcesem. Stawialiśmy na optymalizację procesów produkcyjnych, automatyzację, odpowiednie planowanie i normowanie produkcji. Nasze rozwiązania, które są odpowiedzią na dzisiejsze trudności w pozyskiwaniu pracowników, wdrażamy u naszych odbiorców już od lat.

G.C.: Możemy do tego dodać otoczkę handlowo-marketingową, czyli tego, jak to jest sprzedawane i pokazane klientowi. To także odgrywa dużą rolę,prawda?
J.R.: Muszę pochwalić się sztabem ludzi, którzy (nie boję się tego powiedzieć) są najlepsi w branży. Mam na myśli naszych sprzedawców, doradców technicznych, konsultantów, którzy pomagają naszym klientom w optymalizowaniu procesów produkcyjnych, informatyków, którzy wdrażają nasz program WH OKNA. Jak wiadomo, handlowcy są taką grupą zawodową, która często zmienia miejsce pracy, a w naszej firmie większość i to znakomita większość kadry to ludzie pracujący 15 i więcej lat. To naprawdę bardzo doświadczony team - najlepsi ludzie w branży.
G.C.: Oferta firmy Winkhaus jest bardzo szeroka, ale czy macie Państwo rozwiązania do okien i drzwi dla tzw. inteligentnego budownictwa (automatyka,funkcjonalne okna) i drzwi wpięte w jakiś system informatyczny?
J.R.: Jeżeli chodzi o takie rozwiązania, naszym sztandarowym produktem jest okucie odstawne, activPilot Comfort PADM sterowane automatycznie przez napęd elektryczny. Mamy także szeroką ofertę kontaktronów, zarówno przewodowych jak i bezprzewodowych, które w domu inteligentnym sygnalizują, czy okna są zamknięte czy otwarte. Kolejnym produktem jest zamek elektromechaniczny blueMatic EAV3, którym można sterować z poziomu centrali domu inteligentnego, a także otwierać smartfonem, pilotem, czytnikiem linii papilarnych itp. nowoczesnymi urządzeniami. Nasz najmłodszy produkt to elektroniczny system kontroli dostępu blueCompact.
G.C.: Czy zauważa się wzrostową tendencję zakupową tych produktów?
J.R.: Kontaktrony i zamki EAV3 znalazły już szerokie grono nabywców. Z kolei activPilot PADM jest odbierany na razie jako dość kosztowna nowinka i montowany raczej w obiektach, jednak to rozwiązanie z pewnością ma przyszłość, to kwestia czasu.
G.C.: W nawiązaniu do tego: przed nami targi lokalne BUDMA, ale także targi europejskie - Norymberga. Pojawiacie się Państwo na tych targach.Czego możemy się spodziewać od Państwa, co nowego pokażecie? Szczególnie interesuje to nas w kontekście naszego programu - IRBS (Innowacyjne Rozwiązania Branży Stolarki).
J.R.: Na Budmie nie będziemy się wystaw
iali - jeśli chodzi natomiast o Norymbergę, to mamy kilka nowości, ale pozwólcie Państwo, że zachowamy je jeszcze w tajemnicy. Będziemy prezentowali wiele rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo i komfort użytkowania okien i drzwi. Z pewnością zaprezentujemy też najnowsze rozwiązanie WH OKNA w chmurze.

G.C.: Aluminium to segment, który coraz bardziej rośnie. Czy zaznacza się to w sposób szczególny w Państwa portfolio?
J.R.: Jeśli chodzi o drzwi, to w segmencie aluminium stosowane są standardowe produkty, różniące się tylko elementami ramowymi. Podobna ten
dencja występuje w stolarce okiennej: rośnie udział standardowych okuć obwiedniowych w produkcji okien z tego materiału. Do  aluminium można także montować nasze innowacyjne okucie odstawne i całkiem dobrze się ten segment zapowiada. Kilka lat temu uruchomiliśmy produkcję systemów okuć okiennych, które są przeznaczone specjalnie do okien aluminiowych. To produkt, który dopiero się rozwija i ma przed sobą dużą przyszłość.
G.C.: Wielu Państwa kontrahentów, zwłaszcza małe i średnie firmy ogromnie cenią WH Okna. Dlaczego to jest takie ważne narzędzie dla producentów?
J.R.: Pozwolę sobie nie zgodzić się z Panem, że są to mali i średni producenci. Mamy w swoim portfelu wiele dużych firm. Może nie są największe w branży, ale to liczący się na rynku gracze. Co istotne, program WH OKNA można zintegrować z większością systemów ERP dostępnych na naszym rynku. Dzięki temu producent zyskuje oprogramowanie nie tylko do produkcji i sprzedaży okien, ale także do obsługi księgowości, magazynu, logistyki Ponadto warto podkreślić, że potrafimy zasterować wszystkimi dostępnymi na rynku maszynami do produkcji stolarki. Klienci, którzy kupują nowe maszyny, bardzo często korzystają z pomocy naszych specjalistów. Mamy największy zespół informatyków na rynku, którzy na bazie wymagań klientów rozwijają nasz program i dostosowują do ich oczekiwań.

G.C.: WH Okna jest ewenementem w naszej branży i może to dzięki niemu marka się tak rozpowszechniła i jest doceniana. Polska stolarka eksportem stoi, mówi się, że nawet 70% produkcji wyjeżdża z kraju, w  większości do krajów europejskich, ale także wielu innych krajów np. USA, Arabii Saudyjskiej czy Japonii. Jak pomagacie lub możecie pomóc producentom dostosować swoją ofertę do tych różnych rynków? Czy producenci korzystają z Państwa podpowiedzi?
J.R.: Na pewno korzystają, wielu pomogliśmy i wielu jeszcze pomożemy. Bardzo ważną rzeczą są wymogi prawne (normy i przepisy budowlane), które na tych rynkach obowiązują. Byliśmy pierwszą firmą na rynku okuć okiennych, która przed wejściem Polski do Unii Europejskiej zorganizowała wiele szkoleń, aby swoich klientów do tego przygotować. Przypomnijmy sobie lata poprzedzające nasze przystąpienie do UE oraz jaki był wówczas udział eksportu w produkcji naszych klientów. Nie zdawaliśmy sobie jeszcze wtedy sprawy, że w przyszłości będziemy mieli do czynienia z tak wielką recesją, ale rozumieliśmy, że potencjał rynku polskiego jest  ograniczony i że są w Europie rynki, które mają do zaoferowania o wiele więcej. Dziś dzięki wielojęzyczności programu WH Okna pomagamy naszym klientom ofertować w obcych językach, wspieramy ich także w tworzeniu materiałów reklamowych czy nawet witryn internetowych. Myślę, że jest to pomoc w bardzo szerokim zakresie.

G.C.: W Polsce jest tylko kilku producentów okuć, pozostałe firmy mają magazyny i sieć dystrybucji. Czy Państwa produkcja zwiększa swoje moce? Czy w planach jest też ekspansja, czyli nowe hale, nowe produkty, które będą produkowane w naszym kraju?
J.R.: Byliśmy pierwszą firmą, która uruchomiła produkcję w Polsce i jesteśmy jedynym zakładem Winkhausa poza granicami Niemiec. Na razie nie widzimy potrzeby budowania nowych hal. Zdajemy sobie sprawę z tego, że jest coraz większy problem z zatrudnianiem ludzi. Jeżeli mówimy o inwestycjach, to raczej w kierunku automatyzacji i optymalizacji procesów niż ekstensywnemu wzrostowi. Dostrzegamy natomiast coraz większą potrzebę rozbudowy centrum logistycznego w Rydzynie, które jest jednym z dwóch centrów dystrybucyjnych firmy Winkhaus.
G.C.: Minęły święta i zaczął się nowy 2018 rok. Czego oczekuje Pan od branży i od gospodarki?
J.R.: Nie powiem niczego odkrywczego: wzrostu na wszystkich naszych rynkach. Obserwując obecne trendy w gospodarce widzimy, że cała nasza branża jest skazana na wzrost. W ostatnich latach przyzwyczailiśmy się do dobrych dwucyfrowych wzrostów i takie też plany mamy na najbliższy rok.
G.C.: Nadchodzący rok będzie z pewnością rokiem ekspansji, rokiem innowacji i rokiem montażu, chociażby ze względu na koszty montażu i wartość dodaną w lepszych produktach. Czy macie Państwo w zanadrzu coś, co pozwoli przekonać nowych producentów do skorzystania z waszej oferty?
J.R.: Nie przewidywałbym jakiejś wielkiej rewolucji. Jesteśmy bardzo konsekwentni w tym co robimy od 25 lat, czyli stawiamy cały czas na rozwój naszego systemu informatycznego WH Okna oraz rozwój usług okołoproduktowych. Na bazie naszego doświadczenia staramy się doradzić klientom kierunki rozwoju. Stawiamy też na nowości, jedną z nich są nowe możliwości  oprogramowania WH OKNA cloud, ponieważ system ten działa bez konieczności instalowania programu u każdego użytkownika.

G.C.: Jakie jest Pana życiowe motto?
J.R.: Prostymi słowami powiedz to, co skomplikowane, a nie komplikuj tego, co jest proste.
G.C.: I ostatnie pytanie, może trochę podchwytliwe, a trochę filozoficzne, ale Amerykanie zadają je często: gdyby okucia miały identyczną cenę i były takie same, dlaczego klienci powinni wybrać firmę Winkhaus?
J.R.: Bo dzisiaj sprzedaje się nie tylko produkt, a także to, co jest wokoło produktu: doradztwo, szkolenia, pomoc i czysto ludzkie kontakty. Jesteśmy w tym najlepsi.
G.C.: A czego byście Państwo życzyli sobie i branży w nadchodzącym roku?
www.winkhaus.com.plwww.sklep.winkhaus.pl/www.winkhaus.com/pl-plwww.winkhaus.com/pl-pl/
J.R.: Żeby nasi klienci zdążyli wyprodukować to, co mogą sprzedać, bo naprawdę potencjał rynku jest bardzo duży. I żeby udało się to osiągnąć z większym zyskiem.
Grzegorz Cendrowski dziękuję za rozmowę i do zobaczenia na zamku w Gniewie.
Janusz Rodzki ja również serdecznie dziękuję.

P.S. Wszystkich zainteresowanych udziałem w tym wyjątkowym 2-dniowym wydarzeniu w naszej branży, czyli XX Konwentem Stolarki, który odbędzie się 22-23 lutego 2018 roku w pięknym Zamku Gniew, prosimy napisać TAK na adres: konwent@stolarkavip.pl

 . My zwrotnie prześlemy szczegóły uczestnictwa. W razie pytań prosimy o kontakt pod nr tel. 531 561 202.

 

Z poważaniem,

Grzegorz Cendrowski, StolarkaVIP - "Najlepsi są wśród nas"

 

 

 

 

Przeczytaj także

Mały sprzęt wielkich...

Montaż szkła – przyssawki do szyb. Duże przeszklenia od kilku lat wiodą prym wśród trendów w...

Więcej

Nowość, najcieplejsz...

Nowość, najcieplejsza brama segmentowa na rynku !!! Grupa PETECKI wprowadza na rynek nową bramę segmentową. PETECKI...

Więcej

Partnerzy infookno.pl

Facebook