Branżowy portal stolarki

Branżowy portal stolarki
architektura-budownictwo-gospodarka

Fakro banner

Inteligentne rozwiązania dla inteligentnych ludzi

2016-06-14 | Autor: GEC Consulting
Źródło: Stolarkavip

Grzegorz Cendrowski: Gościmy dzisiaj w firmie wyjątkowej i mamy okazję rozmawiać z Panem Danielem Kwapichem – Dyrektorem Handlowym firmy Somfy (na zdjęciu poniżej).

G.C.Somfy, piękna i wpadająca w ucho nazwa. Co kryje się za tą marką, jaka jest właściwa wymowa jej nazwy, jak długo działa na rynku europejskim i jakie ma modus operandi?

Daniel Kwapich:
Klienci różnie wymawiają nazwę firmy. Najczęściej słyszymy wersję z polskim akcentem, czyli SOMFY, słyszeliśmy też wersję ZOMFY/ZOMFA (głównie klienci, którzy mocno działają na rynkach niemieckich). Prawidłowo powinno się to wymawiać: SOMFI, czyli z akcentem francuskim. Co oznacza nazwa Somfy? Jest to właściwie akronim utworzony od słów Przedsiębiorstwo Oprzyrządowania Mechanicznego w Faucigny (Societe d’Outillage Mecanique de Faucigny).

na zdjęciu powyżej: jedna z fabryk firmy Somfy

D.K.: Historia naszej firmy jest bardzo długa. Początek funkcjonowania Somfy, oczywiście nie w branży automatyki do rolet, żaluzji i bram, ale w branży zajmującej się produkcją zegarków i elementów do zegarków szwajcarskich miał miejsce w 1750. Wówczas w jednej z francuskich dolin, na pograniczu Szwajcarii, rzemieślnik wykonuje część do szwajcarskiego zegarka. Nazywa swoją firmę Somfy. To są początki. Później firma cały czas się rozwija.
Produkowana jest coraz większa liczba komponentów i produktów, w tym wędek oraz kołowrotków wędkarskich. W 1969 firma przekwalifikowuje się i łączy z lokalnym producentem markiz i rolet. Jest to pierwszy krok w zupełnie nowym kierunku, ponieważ Somfy zaczęło się wówczas zajmować tym, czym zajmuje się do tej pory, czyli produkcją automatyki. Teraz opowiem o paru wydarzeniach, które były kamieniami milowymi w historii firmy. Z pewnością jednym z nich był rok 1977 gdy Somfy weszło na rynek amerykański. W 1981r. pojawił się pierwszy automat o nazwie SOMFYMATIC. To rozwiązanie pozwalające na sterowanie roletami i markizami w zależności od warunków pogodowych Wtedy tak naprawdę Somfy dało klientom możliwość pełnej automatyzacji domu – wykonywania sterowań indywidualnych, centralnych, sterowania domem w układzie czasowym. Jeżeli chodzi o nasze polskie realia, to Somfy nieoficjalnie pojawiło się na naszej polskiej ziemi wśród producentów rolet, żaluzji i bram w 1993r., natomiast oficjalnie filia Somfy Polska pojawiła się 20 lat temu, czyli w 1996 roku, a w 2004r. doszło do połączenia dwóch spółek: Somfy i Simu.

G.C.: Historia jest bardzo ciekawa, ale Panie Danielu: Czy nasza branża, czy branża stolarki w Europie jest gotowa na Państwa produkty? Jeżeli tak, to co cieszy się największą popularnością.
D.K. :Myślę, że gotowa jest od wielu lat, cały czas otwarta i chłonna na tego typu produkty. Dowodem na to stwierdzenie jest fakt rozwoju Somfy na przestrzeni ostatnich kilku dekad. W 1977 roku wyszliśmy poza Europę. Staliśmy się jednym z wiodących dostawców automatyki w Stanach Zjednoczonych. W wielu krajach Europy Zachodniej mamy spory udział w rynku (dochodzący do kilkudziesięciu procent), Poza tym firma Somfy nie skupia się tylko na tych najbardziej rozwiniętych rynkach, ale cały czas stara się rozwijać swoją sprzedaż w krajach rozwijających się. Mamy przedstawicielstwa w Brazylii, Afryce Północnej, na Bliskim Wschodzie czy nawet w Chinach. Ciągle dużą popularnością cieszy się nasza technologia RTS, która spośród wszystkich protokołów radiowych jest uznawana za najlepszą, najmniej awaryjną, najbardziej sprawdzoną. Wśród producentów okien prym wiodą siłowniki automatyczne  typu Plug and Play w wersji przewodowej i radiowej, które nie wymagają żadnych ustawień. Powód jest oczywisty: prostota montażu, ustawień, eksploatacji oszczędność czasu (podczas produkcji i instalacji), a potem bezawaryjna praca przez lata.

Na zdjęciu powyżej: siedziba firmy w Warszawie
G.C.: Jesteście Państwo jedną z niewielu firm z naszej branży, która nie produkuje okien, drzwi czy bram garażowych, a przeprowadza kampanie w telewizji. Dlaczego i po co? Czy jest to skuteczne działanie marketingowe?
D.K.: Kampanie TV są częścią strategii marketingowej naszej organizacji. Od lat 60., 70., Somfy było bardzo aktywne w telewizjach francuskich, niemieckich, skandynawskich, tak jest do tej pory. Intensywność prezentowania naszych spotów jest tam zdecydowanie większa niż w Polsce. W Polsce realizujemy kampanie regularnie od 2010r. dwa razy w roku. Przeprowadzamy je przede wszystkim po to, żeby podnieść rozpoznawalność naszych produktów i naszej marki wśród klientów końcowych. Wystarczyło kilka lat funkcjonowania spółki w Polsce by wśród producentów rolet, żaluzji i markiz osiągnąć rozpoznawalność bliską 100%. Jednak w tym samym okresie max. 1 na 100 badanych użytkowników przez niezależną zewnętrzną firmę był w stanie wymienić (bez podpowiedzi) Somfy jako markę, która kojarzy mu się z automatyką do rolet, żaluzji, markiz i bram. Wspomagana rozpoznawalność marki w tym samym badaniu określona została na poziomie 3,8%. Dzisiaj, po 5 latach reklamowania brandu Somfy w polskich stacjach TV wynosi ona odpowiednio 8,5% oraz 30% z sugestią.

G.C.: Rozpoznawalność to jedno, a zakup to drugie. Czy tutaj zachodzi korelacja? Można być rozpoznawalnym i nie sprzedawać.

D.K.: Ciężko ocenić to, jaki wpływ kampanie telewizyjne mają na naszą sprzedaż, na wzrosty, które generujemy. Od dwóch lat każdy rok kończymy ze wzrostem sprzedaży na poziomie 30-35%, a więc sporym. Jaki udział mają w tym kampanie telewizyjne? Ciężko to ocenić, natomiast w rozmowach z klientami bezpośrednimi coraz częściej słyszymy, że klient końcowy – potoczny Nowak przychodzi do salonu dealera/instalatora i pyta od razu o Somfy. Chce zarządzać swoim domem przez telefon, chce mieć siłownik Somfy, chce mieć pilota Somfy.



G.C.:W roku ubiegłym oddaliście Państwo do użytkowania wielką fabrykę w Niepołomicach. Co tam produkujecie, jak duża była ta inwestycja i czy jest już zakończona?

D.K.: Inwestycja rozpoczęła się w styczniu 2013r. A rok później – we wrześniu 2014r. Somfy oddało fabrykę do użytku, pokazało ją swoim klientom w Europie i w Polsce. Cała inwestycja mieści się na działce o powierzchni 85 tys. m2. W pierwszym etapie powstała hala produkcyjno – biurowa o łącznej powierzchni 12 700 m2, w której odbywa się produkcja napędów do rolet, żaluzji i zamknięć handlowych. Tam produkujemy napędy marki Somfy i Simu. We wrześniu ubiegłego roku do użytku zostało oddane centrum dystrybucyjne do obsługi rynków Europy Wschodniej i Centralnej. Jest to trzeci pod względem wielkości magazyn w całej organizacji Somfy, gdzie na półkach mamy ponad 2 tysiące referencji.

G.C.: Jaką wartość ma ta inwestycja?
D.K.: To wielomilionowa inwestycja. W tym roku, w grudniu ruszy budowa kolejnej hali produkcyjnej o powierzchni 10 000 m2. Generalnie, wieniec nad naszą inwestycją zawiśnie w 2020 r., wtedy planowane jest ukończenie całości, wtedy też w naszej fabryce (łącznie z magazynem do obsługi tej części Europy) będzie pracowało 800 osób i w 2020 r. powinniśmy produkować w fabryce w Niepołomicach 4,5 mln. napędów rocznie. Takie są plany.

G.C.: Żeby te napędy dobrze działały, potrzebne są szkolenia. Państwo kładziecie bardzo duży nacisk na szkolenia dealerów, montażystów i ekspertów. Gdzie są centra szkoleniowe i jak przybliżają Państwo swoje produkty i sposób ich funkcjonowania?
D.K.: Edukowanie naszych klientów i ich dealerów z zakresu automatyki Somfy to był zawsze  priorytet dla naszej firmy i w tym zakresie nic się nie zmienia. Mamy świadomość, ze nawet najlepszy produkt źle zamontowany może szybko ulec awarii i stać się źródłem frustracji użytkownika. To negatywnie odbija się na reputacji producenta. Mam tu na myśli nie tylko Somfy ale również producentów dobrych okien, drzwi lub rolet. Warto w tym miejscu podkreślić,  że stale rozbudowujemy naszą bazę treningową ponieważ w tej chwili możemy szkolić naszych klientów w 3 zaprojektowanych na te cele miejscach – w siedzibie Somfy Polska w Warszawie przy Marywilskiej, w nowo powstałym Centrum Szkoleniowym na Bródnie przy ul. Wysockiego (tu przeprowadzamy praktyczne szkolenia dla instalatorów okien, bram, żaluzji) oraz w Niepołomicach przy fabryce Sopem (oddane równocześnie z fabryką). Poza tym zawsze praktykowaliśmy przeprowadzanie szkoleń bezpośrednio u naszych klientów, w ich biurach, salonach czy nawet w zakładzie produkcyjnym. Mniej slajdów, mniej teorii, a więcej praktyki – to nasze motto!
na zdjęciu powyżej:sala szkoleniowa

G.C.: Jest nam ogromnie miło, że w nadchodzącym XIV Konwencie Stolarki (25-26 sierpnia 2016r., w Zegrzu k. Warszawy), któremu będzie towarzyszyło I Międzynarodowe Forum Stolarki będziemy Państwa gościć jako Patrona Strategicznego. Co planujecie pokazać podczas tego Konwentu. Z czego będziecie szkolić i dla kogo będzie ten praktyczny blok w specjalnej Sali szkoleniowej z eksponatami, etc.?
Nie zdradzimy wielkich tajemnic jeżeli powiemy, że pierwszy raz w historii naszych Konwentów, odbędą się równoległe szkolenia (jedno dla menagerów, właścicieli, dyrektorów ) a drugie dla montażystów, serwisantów, szefów montażów) i to w dodatku przez cały dzień.
D.K.: Przede wszystkim chcemy pokazać najnowsze rozwiązania, które cieszą się coraz większą popularnością wśród klientów końcowych, czyli rozwiązania inteligentne – SMART HOME w wydaniu Somfy, a więc na pewno będzie to nowa centrala CONEXOON, kolejna odsłona TAHOMY – naszej najbardziej rozbudowanej jednostki do zarządzania domem i wszelkiego rodzaju satelity krążące wokół tych dwóch produktów: kamery, czujniki otwarcia, czujniki zamknięcia, czujniki ruchu, czujniki dymu. Działanie tego systemu chcemy pokazać przede wszystkim menadżerom, kadrom średniego szczebla, instalatorom. Natomiast w osobnych pomieszczeniach przeprowadzimy szkolenia bardzo praktyczne, dla instalatorów, monterów rolet czy żaluzji, czy bram, gdzie będziemy pokazywać jak naszą automatykę prawidłowo się ustawia czy montuje. Chcemy przełamać blokadę przed najbardziej zaawansowanymi rozwiązaniami.

G.C.: Rozumiem, że uczestnik panelu będzie mógł sam spróbować montażu?
D.K.: Tak, dokładnie, tzn. będzie mógł zaprogramować jedno z tych urządzeń o których wspomniałem. Jeżeli mówimy o montażu automatyki w rolecie to tak naprawdę jest to po stronie producenta. Jeśli któryś z instalatorów miałby życzenie przeszkolić się np. w zakresie wymiany siłownika w rolecie lub markizie, to zapraszamy do naszego centrum szkoleniowego przy ul. Wisłockiego na Bródnie i tam jest możliwość nabycia takiej praktyki.

G.C.:  Jest Pan Dyrektorem Handlowym firmy. Czy często odwiedza Pan producentów i dilerów z naszej branży. Jaka jest Pana opinia o naszej branży?

D.K.: Producentów częściej niż instalatorów.  Niestety, spora ilość obowiązków nie pozwala mi na częste odwiedzanie firm instalujących okna i rolety ale staram się regularnie odwiedzać firmy produkujące okna,  z którymi współpracujemy. To co mogę z cała szczerością powiedzieć to, że  jestem pod wrażeniem tego jak się rozwinęły w ostatnich latach, jaki osiągnęły poziom organizacyjny i technologiczny. Cieszy mnie fakt, ze coraz większy nacisk kładą na automatyzację swoich produktów i coraz częściej można u nich spotkać się z pojęciami  SMART HOME i SMART WINDOW. Właściwie ten siłownik powoli staje się standardem, nieodzownym elementem rolety i okna.

G.C.: Jakie są zatem tendencje, jaka jest przyszłość produktów, branży, oczekiwań i potrzeb coraz bardziej wymagających klientów i architektów?
D.K.: To, że Somfy nastawia się na technologię io-homecontrol, że promujemy smart home, że nasi klienci bezpośredni, czyli producenci wymieniają technologie dotychczasowe, przewodowe, radiowe na technologie z informacją zwrotną, dające możliwość zarządzania online jest dowodem na to, że trend jest jeden, tak jak powiedziałem w Gniewie, każdy chce mieć swój dom w swoim telefonie.

Na zdjęciu powyżej: magazyn wysokiego składowania
G.C.: A jakieś jedno rewolucyjne rozwiązanie, które Państwo szykujecie na najbliższy czas?
D.K.: Jedno rewolucyjne rozwiązanie właściwie już w tym roku pokazaliśmy, wdrożyliśmy do sprzedaży na przełomie marca i kwietnia 2016, czyli CONEXOON. Rozwiązanie, które jest można powiedzieć na każdą kieszeń. Kosztuje ono 900 zł brutto; to centrala, która jest pierwszym krokiem do inteligentnego domu. Urządzenie podłączamy do Internetu i dzięki temu możemy zarządzać oknami, żaluzjami, roletami, również oknami dachowymi przy użyciu aplikacji WINDOW. Przy zainstalowaniu drugiej aplikacji o nazwie ACCESS możemy sterować bramami, automatyką wjazdową, możemy sterować światłem, podłączyć do tego kamery – mieć pewnego rodzaju monitoring w swoim domu. A po zainstalowaniu aplikacji TERRACE zarządzamy przestrzenią w ogrodzie, a więc markizami, pergolami, możemy to połączyć z iTunes, z głośnikami, które mamy gdzieś w tej strefie ogrodowej. To jest to rozwiązanie, które w tej chwili promujemy, natomiast gdzieś w planach jest (w połączeniu oczywiście z dostawcami okuć do okien i z samymi producentami okien) wypromowanie samego okna- SMART WINDOW jako integralnego elementu całego inteligentnego domu. Chodzi nam o to, żeby okno trochę zmieniło swoją funkcjonalność, tzn., wzbogaciło swoją funkcjonalność o kolejne elementy. Chcielibyśmy żeby to okno reagowało: na zmieniające się warunki atmosferyczne, na pogarszającą się jakość powietrza w pomieszczeniu, żeby dochodziło do automatycznej, naturalnej wentylacji, automatycznego zaciemnienia pomieszczenia, wyeksponowania na słońce. Mało tego, przy zastosowaniu odpowiednich napędów, czujników, to okno mogłoby też reagować na potencjalnego intruza – ewentualnego włamywacza, który chce się dostać do naszego domu i w połączeniu z nową TAHOMĄ – TAHOMĄ SERENITY alarmowałoby użytkownika o takiej sytuacji.



G.C.: Wygląda na to, że rozwój automatyki wciąż jest bardzo dynamiczny i ma olbrzymią przyszłość – społeczeństwa coraz szybciej się starzeją, a z drugiej strony są coraz bardziej komfortowe, chcą żyć, chcą mieć wszystko pod kontrolą gdziekolwiek są, bo są mobilne.
D.K.: Tak. Jest jeszcze inny aspekt, który coraz częściej dochodzi do głosu, czyli zagrożenia, które pojawiają się w związku chociażby z napływem uchodźców do Europy i takie dane posiadamy: z Francji, Niemiec, Austrii, Holandii. Ludzie mieszkający w tych krajach obawiają się o swoje bezpieczeństwo, wzrasta poczucie zagrożenia. Jako producent automatyki, dostrzegamy szansę na zwiększoną sprzedaż kamer, rolet, bram rolowanych, garażowych,  wjazdowych, garażowych i tego rozwiązania, które dodaliśmy do nowej Tahomy, co zaprezentujemy we wrześniu tego roku, czyli funkcji alarmowej. Wydaje nam się, że będzie to dodatkowym aspektem, który wspomoże sprzedaż tego typu rozwiązań.

G.C.: Jest Pan Poznaniakiem, pracuje Pan w Warszawie, fabrykę ma Pan w Niepołomicach. Rozumiem, ze podróżowanie to hobby?   A jakie jest Pana prawdziwe hobby, czym się Pan interesuje?
D.K.: Każdą wolną chwilę staram się poświęcać swojej rodzinie: żonie i dwóm córeczkom. O tej porze roku najczęściej organizujemy sobie wycieczki do ciekawych miejsc w Polsce (także z samochodu nie wysiadam – śmiech), a poza tym dużo jeździmy rowerami, staram się tą pasją zarazić moje córki. Jak każdy facet interesuję się sportem a najchętniej oglądam piłkę nożną (EURO tuż tuż), koszykówkę, którą kiedyś uprawiałem półprofesjonalnie oraz speedway.

G.C.: I jeszcze na koniec tradycyjnie jedno zdanie na temat firmy?
D.K.: SOMFY to najlepszy wybór do inteligentnego domu! Gwarancja jakości, spokoju i zadowolenia producenta, instalatora i użytkownika końcowego. SOMFY to firma dyktująca trendy w automatyzacji domu, kreująca potrzeby klienta i stawiająca sobie jako priorytet jego komfort i bezpieczeństwo.

Grzegorz Cendrowski: Dziękuję bardzo za inspirujący wywiad i do zobaczenia w Zegrzu na I Międzynarodowym Forum Stolarkipołączonym z XIV Konwentem Stolarki, 25-26 sierpnia 2016 roku.
 Daniel Kwapich: Ja również dziękuję i zapraszam w imieniu Somfy do Zegrza i do naszych biur.

Przeczytaj także

Nowość, najcieplejsz...

Nowość, najcieplejsza brama segmentowa na rynku !!! Grupa PETECKI wprowadza na rynek nową bramę segmentową. PETECKI...

Więcej

Mały sprzęt wielkich...

Montaż szkła – przyssawki do szyb. Duże przeszklenia od kilku lat wiodą prym wśród trendów w...

Więcej

Partnerzy infookno.pl

Facebook